Rajzujemy

Długi weekend w Szklarskiej Porębie

Jeśli w drodze na wakacje, a właściwie już u celu zepsuł się Wam samochód – nie panikujcie! Może okazać się, że dzięki temu Wasz urlop będzie jeszcze lepszy. Tak było w przypadku naszej wyprawy do Szklarskiej Poręby. Byliśmy uziemeni, więc wszędzie musieliśmy dotrzeć na nogach/rowerach lub komunikacją miejską. To był strzał w dziesiątkę! Nie rozpraszaliśmy się za bardzo (gdzie by tu dzisiaj podjechać?), a skupiliśmy się na tym, co na wyciągniecie ręki.

Wędrówki po Karkonoszach

Mieszkaliśmy w samym centrum miasta w zabytkowej kamienicy i do pierwszej atrakcji,  zjawiskowego Wodospadu Kamieńczyka, mieliśmy około pół godziny drogi. Warto było!

To najwyższy wodospad po polskiej stronie Karkonoszy. Właśnie przy nim kręcono część scen do filmu „Opowieści z Narnii: Książe Kaspian”. Następnie wyruszyliśmy na Halę Szrenicką. To tutaj na wysokości 1195 metrów znajduje się schronisko, które przede wszystkim dzieciom wynagradza trudy wędrówki.

Ciekawy plac zabaw na zewnątrz oraz… sala zabaw w środku (troszkę  zaniedbana, ale zawsze sala zabaw!) to nie lada gratka dla małych piechurów. Jednogłośnie stwierdziliśmy też, że schronisko może pochwalić się świętną organizacją. Szybko, sprawnie i smacznie!

Czerwony szlak prowadzący z centrum miasta na Szrenicę, to świetny pomysł na rozpoczęcie przygody z okolicznymi górkami – ale tylko dla osób którym niestraszne tłumy i wspinaczka po kamienistych ścieżkach. Już po kilkuset metrach marszu trafiamy na Krucze Skały, malownicze skałki wznoszące się nad rzeką. Dalej wspomniany wodospad i Hala Szrenicka. Uff, to było chyba moje najtrudniejsze podejście z Helcią w nosidle (do wodospadów radziła sobie świetnie, ale później zmęczenie dało się we znaki). Dobrze, że widok faktycznie wszystko wynagrodził. Ruch na szlaku jest duży, ale ma to swoje plusy – schronisko na hali jest naprawdę świetnie wyposażone.

Odkrywanie Gór Izerskich

Najpierw skosztowaliśmy smaku popularnych Karkonoszy. Drugiego dnia zaserwowaliśmy sobie mniej znane wśród turystów Góry Izerskie. I w tym przypadku na szlak wyruszyliśmy prosta z miejsca, w którym mieszkaliśmy. Wybraliśmy szczyt Wysoki Kamień (1058 m n.p.m.) do którego wiódł czerwony szlak.

Jest to bardzo przyjemna trasa (max 1,5 h w jedną stronę), która idealnie sprawdzi się dla rodzin z dziećmi. Co ważne – nie ma tu tłumów, jak w przypadku wyprawy do Wodospadu Kamieńczyka. Ze szczytu można podziwiać wyjątkowe widoki na: Karkonosze, Góry Kaczawskie, Szklarską Porebę, Góry Izerskie, Kotlinę Jeleniogórską. Na uwagę zasługuje znajdujące się tu schronisko wybudowane przez rodzinę Gołbów ze Szklarskiej Poręby. Wcześniej – w 1837 roku znajdowało się tutaj drewniane schronisko, które spłonęło w 1882 roku. Odbudowano go, ale ostatecznie do 1963 popadło w ruinę.

Wybudowane z kamienia schronisko robi wrażenie zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz. Na ten moment nie oferuje noclegów.  Można skorzystać z bufetu, schronić się przed deszczem oraz zakupić pamiątki.

Ogłaszam oficjalnie – ze szczytu Wysokiego Kamienia roztacza się jedna z najładniejszych górskich panoram jakie widziałem. Zresztą sami popatrzcie na zdjęcia. Góry Izerskie ledwie liznęliśmy, a to one nas tutaj ściągnęły. Chodziły mi po głowie odkąd zobaczyłem je w „Wiedźminie”, gdzie posłużyły za plenery świata Sapkowskiego (zobacz). Film klapa – wiadomo, ale wielki plus za takie właśnie widoczki i muzykę Ciechowskiego. W przyszłym roku wracamy na 100%.

Marcin

Przejażdżka najwyżej w Polsce położona linią kolejową

Przejechać się najwyżej w Polsce położoną linią kolejową i w trasie podziwiać górskie krajobrazy? To możliwie.

Wystarczy wsiąć na stacji głównej w Szklarskiej Porębie (kilkanaście minut od centrum) i wybrać trasę do czeskiego Harrachova lub dalej. Widoki zapierają dech w piersiach, a cała trasa trwa około 40 minut. Warto dodać, że to połączenie przez 65 lat było wyłączone i dzięki staraniom mieszkańców miasto zostało przywrócone w 2010 roku.

Zwiedzanie okolicznych zamków

No a kiedy już naprawią Wam samochód warto zwiedzić znajdujące się w okolicach zamki. Generalnie Dolny Śląsk to kraina bogata w zamki, z których każdy posiada własną niezwykłą historię.

Co ważne spora ich część jest zachowana w całkiem niezłym stanie. Tutaj znajdziecie przydatną mapę z zaznaczonymi zamkami – zarówno tymi po których pozostało jedynie kilka kamieni, jak i te które nadal dumnie górują nad okolicą.

Mieszkając w Szklarskiej Porębie zdecydowanie warto mieć na uwadze zamek Grodziec, zamek Chojnik, czy zamek w Bolkowie. Wracając na Śląsk warto nadłożyć trochę drogi i zahaczyć o zamek Czocha, utrzymany w bardzo dobrym stanie i zlokalizowany nad malowniczym Jeziorem Leśniańskim. Jako rekomendację niech posłuży fakt, że to miejsce wielokrotnie wykorzystywano jako lokację dla wielu filmów (w tym wspomniany „Wiedźmin” i chociażby ta scena). Przy zamku znajdziecie restaurację, plac zabaw, sklep z pamiątkami. Zwiedzanie wnętrz także jest możliwe, ale z uwagi na utrudnienia (niskie przejścia) odradzamy rodzinom z maluchami.

Marcin

Zdecydowanie polecamy ten zakątek Polski – na jednodniowy wypad, długi weekend czy 2-tygodniowe wakacje.

Najnowsze wieści z naszych podróży znajdziesz na facebooku i instagramie.